Spiser du nok vitamin C?

Kroppen din må ha daglig tilgang på C-vitaminer for å sikre en god helse. Men kosthold, livsstil og hvordan du håndterer frukt og grønt avgjør om du faktisk får i deg tilstrekkelig med C-vitaminer.  

Er du bevisst på å ha et sunt og godt sammensatt kosthold med påfyll av frukt og grønt hver dag, får du mest sannsynlig i deg nok vitamin C.

Men flere enn man skulle tro klarer faktisk ikke å få i seg nok av de anbefalte mengdene C-vitamin. Vi tror nemlig at vi spiser sunnere enn vi faktisk gjør. Undersøkelser viser imidlertid at hele 8 av 10 spiser for lite frukt og grønt i hverdagen.

Så da er spørsmålet: Får du egentlig i deg nok vitamin C hver dag?

Så mye vitamin C trenger du

Norske helsemyndigheter har sine anbefalinger for vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer. Dette er ikke maksinntak som ligger på 1000 mg pr. dag, men mengden som anbefales for å sikre seg tilstrekkelig av næring.

I Norge er anbefalt inntak av vitamin C, er 75 mg fra 14 år. Barn i 1-2 års alderen anbefales å spise 25 mg C-vitaminer hver dag, så øker mengden til 30 mg i alderen 2-5 år, 40 mg for barn 6-9 år og 50 mg i alderen 10-13 år.

De norske helsemyndighetene anbefaler gravide og ammende å innta noe mer C-vitamin med henholdsvis 85 mg og 100 mg daglig. En av grunnene er at vitamin C er viktig for opptak av jern i kroppen som igjen er viktig for fosterutvikling, morkake og at barnet skal lage egne røde blodceller.

Hvorfor trenger vi C-vitaminer?

Immunforsvaret er blant funksjonene som trenger en jevn tilgang på vitamin C. Får du i deg tilstrekkelig mengder C-vitaminer, står du bedre rustet mot for eksempel forkjølelse og influensa.

Fordi vitamin C er et vannløselig vitamin, er det viktig at kroppen får jevnlig påfyll. Selv om du får i deg massevis av C-vitaminer enkelte dager, betyr det ikke at kroppen får nytte av alt du spiser. Det som ikke brukes, kvitter kroppen seg med.

Men fordi kroppen ikke lagrer vitaminet, må du sørge for et jevnt påfyll av vitamin C gjennom det du spiser og drikker daglig, eventuelt med et tilskudd når kostholdet ikke strekker til.

Trenger du tilskudd av C-vitaminer?

Mat er alltid førstevalget, men dersom du ikke får i deg næringen gjennom ditt daglige kosthold, kan du vurdere å ta et tilskudd.

Man skulle tro, med lett tilgang på vitamin C i frukt og grønt, at dette skulle holde. Men slik er det ikke alltid. Noen grupper får ofte i seg for lite. Blant annet disse:

  • Spiser du for lite frukt, bær og grønnsaker i hverdagen, kan du vurdere tilskudd for å supplere kostholdet.
  • Er du kresen i matveien, småspist eller går på dietter hvor mat med mye vitamin C utgår eller rett og slett er usikker på om du får i deg nok mengder av C-vitamin.
  • Røykere, også passive røykere, trenger mer av C-vitaminer enn andre. Den korte forklaringen er at røyking øker mengden frie radikaler som bryter ned kroppen. Da trengs ekstra påfyll av antioksidanter som for eksempel vitamin C, for å nøytralisere de frie radikalene.
  • Sportsutøvere og mennesker som driver hard og intens fysisk aktivitet, trenger ekstra C-vitamin daglig for å opprettholde et naturlig immunforsvar.
  • Eldre og mennesker som har svekket evne til å ta opp næring fra maten, kan ha godt av et tilskudd med vitamin C.
  • Alkoholikere og stoffmisbrukere har ofte et mangelfullt kosthold og får ikke i seg tilstrekkelig av næringsstoffer.

C-vitamin kan gå tapt i frukt og grønt

De beste kildene til vitamin C er bær, grønnsaker og frukt, og noen typer har mye mer enn andre. Blåbær, jordbær, kiwi, sitrusfrukter, rød paprika, blomkål, nyper, poteter, kålrot og brokkoli inneholder massevis av C-vitamin, mens for eksempel noen eplesorter inneholder mindre.

Det mange kanskje ikke vet, er at oppbevaring, konservering og tilbereding av frukt, bær og grønnsaker kan føre til at en del av C-vitamin faktisk går tapt.

Det beste er å bruke ferske råvarer som er nyplukket og i sesong. Ved oppbevaring i romtemperatur, kan visse matvarer miste mye av C-vitaminene på kort tid. Det hjelper å putte frukt og grønnsaker i kjøleskapet, men hermetisering og frysing bevarer næringsstoffer bedre og lengre.

Ved koking av grønnsaker, går mye av næringen ut i kokevannet. Også ved bruk av mikrobølgeovn kan en del vitaminer ødelegges. Spis derfor frukten rå, og bruk gjerne råkost med revet kål, gulrot og kålrot når du kan.

Gratis C-vitamin til deg

Om du er en av mange som ikke får i deg tilstrekkelig med C-vitamin gjennom kosten, kan nyheten C Extra hjelpe deg godt på vei.

For at du selv skal få erfare hvor bra C Extra er, gir vi deg nå 30 dagers forbruk helt GRATIS og portofritt levert.

  • Du får et unikt C-vitaminkompleks med hele 300 milligram C-vitamin per kapsel.
  • C Extra har flere C-vitaminkilder for bedre opptak og virkning.
  • C Extra er skånsom for magen.
  • Kosttilskuddet er produsert i Norge – for din trygghet.

Gi kroppen de beste forutsetninger for å opprettholde et godt immunforsvar – året rundt.

Ja takk! Jeg vil gjerne prøve C Extra helt GRATIS!

Ja takk, jeg får 30 dagers forbruk av C Extra helt GRATIS og portofritt tilsendt. Deretter mottar jeg som abonnent, så lenge jeg ønsker, en ny forsendelse hver 3. måned for kun kr 297, portofritt levert. Det er kun kr 99 per måned. Abonnementet har ingen bindingstid, og jeg kan når som helst stoppe videre forsendelser. Jeg har 14 dagers angrerett på velkomstpakken, men må selv betale returportoen. Angrerettskjema følger med i forsendelsen. Tilbudet gjelder kun 1 gang pr. husstand og til personer over 18 år. Kosttilskuddet C Extra produseres i Norge og leveres av NaturaMed Pharma AS.
Ja takk, jeg vil bli gratis HELSE+ medlem og er da med i trekningen av 10.000 kroner fire ganger i året! Les vilkår her

Søk på telefonnummer

Vi fant flere treff på ditt telefonnummer, vennligst velg det som passer best.